Kirja-arvio: Han Kangin Vegetaristi

 
 
 
 
 

Eteläkorealaisen Han Kangin Vegetaristi on karmiva tarina passiivisuudesta ja himosta, jotka saavat lisäpuhtia aina kun niitä syötetään. Jomman kumman on lopulta pakko antaa toiselle periksi, mutta kumpi napsahtaa poikki ensin?

 

Synkkiä unia, sanomattomia sanoja, tekoja joita ei saa tekemättömäksi. Vegetaristi – joka palkittiin vuonna 2016 Booker-kirjallisuuspalkinnolla – on sydäntäriipivän kaunis kuvaus hiuksenhienosta rajasta intohimon ja passiivisuuden välillä sekä kehon ja mielen kontrolloimattomuudesta.

 

Yeong-hye on tunnollinen vaimo, jonka mies Cheong kuvailee häntä ¨maailman arkipäiväisimmäksi naiseksi¨. Vaimon näennäinen keskivertoisuus tarkoittaa, että Cheongin oma, huono itsetunto jää piiloon, mikä miellyttää miestä. Koska molemmat pysyvät rooleissaan, arki on tasaista. Mutta sitten Yeong-hyen näkee unen, joka määrää hänet lopettamaan lihansyönnin. Cheongin mielestä vaimon vegetarismi on luotaantyöntävää. Unia tulee lisää ja ne ottavat Yeong-hyen haltuunsa. Mies menee suunniltaan kun vaimo muuttuu.

 

Teos on jaettu kolmeen osaan: ensimmäisen osan päähenkilönä on Yeong-hye, joka kamppailee sisäisesti uniensa, kontrolloivan perheensä sekä miehensä vaatimusten kanssa. Kasvissyönti on ainoa asia, jota hän pystyy hallitsemaan itse. Toisen osan keskiössä on Yeong-hyen lanko, nuutunut artisti, jonka mielestä riutuvan Yeong-hyen keho on hallitsemattoman vastustamaton. Kolmannessa osassa In-Hye, Yeong-hyen sisko ja ainainen sovittelija, koettaa pelastaa kriisin partaalla olevan perheensä. Herää kysymyksiä siitä, kuka lopulta on sovinnainen, kuka mielisairas, kuka vapaa – vai onko kukaan?

 

Vegetaristi on runollisen kauniisti kirjoitettu teos, joskin se on ajoittain vaikealukuinen karun kurjuutensa takia. Kirjan kieli muuttuu synkemmäksi ja epätoivoisemmaksi sitä mukaa, mitä syvemmälle uniensa maailmaan Yeong-hye vaipuu. Kirjan kolmea osaa yhdistää hahmojen sisäinen korviahuumaavan kova huuto, joka ei koskaan pääse ulos.

 

 

Ndéla Faye