Home / Podcast: Kaikkien koulu?

Podcast: Kaikkien koulu?

Suomalaista koulujärjestelmää pidetään yhtenä maailman parhaimmista, mutta onko koulu kaikille lapsille ja nuorille yhdenvertainen paikka? Podcast-sarjassa pureudutaan koulun rakenteisiin ja haastetaan suomalaisen koulun normatiivista valkoisuutta ja keskiluokkaisuutta.

 

Teksti: Toimitus
Kuva: Caroline Suinner
Huhtikuu 10, 2021

Syksyllä 2019 julkaistussa Kaikkien koulu? -podcast-sarjassa pureudutaan koulun rakenteisiin ja haastetaan suomalaisen koulun normatiivista valkoisuutta ja keskiluokkaisuutta. Podcast-sarjan toimittaa opettajataustainen vapaa kirjoittaja, Mona Eid.

Suomalainen koulu pyrkii yhdenvertaisuuteen ja sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen tarjoamalla jokaiselle samat mahdollisuudet oppimiseen lähtökohdista riippumatta. Samaan aikaan koulu myös heijastaa yhteiskunnallista todellisuutta, moninaista Suomea ja yhteiskunnassa vallitsevia hierarkioita. 

Kaikkien koulu? -sarjassa pohditaan kasvatuksen ja koulutuksen kenttää rodullistamisen ja maahanmuuttajuuden kannalta. Sarjassa kootaan yhteen niin tutkittua tietoa kuin tavallisten ihmisten kokemuksia sekä käydään keskustelua koulutuksen yhdenvertaisuudesta POC (people of color) -näkökulmasta käsin.

Sarjassa keskustellaan siitä, millainen koulu on toimintaympäristönä vähemmistön silmin, millaisia valta-asetelmia koulu heijastelee, miten erilaiset identiteettien ja sosiaalisen statuksen risteymät vaikuttaa siihen miten koulu koetaan, sekä miten koulua voisi edelleen kehittää. Jokaisessa jaksossa on myös dekoloniaalinen tietoisku.

Kaikkien koulu? -podcast on toteutettu yhteistyössä Radio Helsingin kanssa. Voit kuunnella sarjaa soundcloudista ja Radio Helsingistä.

Löydät sarjan myös suoratoistopalveluista: Spotify | Apple Podcasts

 

Jakso 1: “Suomalaisen koulun kritisoiminen on tabu”

Ensimmäisen jakson aiheena on poc-taustaisten oppilaiden kokemukset koulusta. Keskustelemassa ovat räppäri, kansalaisvaikuttaja Hassan Maikal, Feministisen puolueen varapuheenjohtaja ja aktivisti Pazilaiti Simayijiang sekä dj Hamza Al-Razzaq.


Jakso 2: Koulun toiseuttavat rakenteet osa 1/2

Toisessa jaksossa luodaan katsaus koulun rakenteisiin tutkijoiden kanssa. Haastattelemme toisen jakson ensimmäisessä osassa kasvatustieteen yo, sarjakuvataiteilija Warda Ahmedin kanssa tutkijoita, jotka ovat tehneet tutkimusta koulun toiseuttamisen mekanismeista sekä oppilaan ohjauksesta. Vieraanamme ovat tutkijat Anna-Leena Riitaoja ja Tuuli Kurki.


Jakso 2: Koulun toiseuttavat rakenteet osa 2/2

Toisen jakson toisessa osassa pohdintaan koulun toiseuttavia rakenteita luomalla katsaus oppimateriaaleihin. Keskustelemme tutkija Pia Mikanderin ja kasvatustieteen yo, sarjakuvataiteilija Warda Ahmedin kanssa siitä, millainen maailmankuva tai tiedonkäsitys oppimateriaaleista välittyy.


Jakso 3: Rasismi, mielenterveys ja koulu

Kolmannessa jaksossa keskustelemme terapeutti, ylitarkastaja Michaela Mouan ja aktivisti Irene Omwamin kanssa rasismista, mielenterveydestä ja koulusta. Jaksossa puhutaan muun muassa miten rodullistaminen tapahtuu? Mitkä ovat sen seuraukset mielenterveydelle? Mitä koulussa tulisi ottaa huomioon turvallisemman kouluympäristön luomisessa?


Jakso 4: Koulujen eriytyminen ja yhtenäisen peruskoulun tulevaisuus

Neljännessa jaksossa Mona Eid haastattelee apulaisprofessori Sonja Kosusta koulujen segregaatiokehityksestä ja siitä miten oppilaiden taustat vaikuttavat koulutuspolkuihin.


Jakso 5: "On stressaavaa olla koulun ainoa" ja muita poc- henkilökuntakokemuksia koulussa

Viidennessä jaksossa tuodaan esiin koulun poc-henkilökunta- ja opettajakokemuksia Irene Omwamin ja Warda Ahmedin kanssa ja käydään läpi anonyymia poc- kouluhenkilökunnalta kerättyä palautetta.


Jakso 6: Kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnalliset ulottuvuudet

Kuudennessa jaksossa keskustellaan sellaisista pedagogioista, jotka ottavat huomioon yhteiskunnallisen ja sosiaalisen ulottuvuuden kasvatuksessa ja koulutuksessa. Tutkijat Amin Atabong Alemanji ja Sanna Ryynänen antavat myös käytännön vinkkejä opetustyöhön omista pedagogisista viitekehyksistään käsin (anti-rasistinen pedagogiikka ja sosiaalipedagogiikka).


Jakso 7: "Vallan toimintaa ja yhteiskunnallisia erontekoja pitäisi tunnistaa paremmin"

Kaikkien koulu? -sarjan viimeisessä jaksossa jatketaan kasvatuksen yhteiskunnallisuuden pohtimista erityisesti kriittisen ja feministisen pedagogiikan kautta. Puhumme koulutuksen kulttuurisesta kloonaamisesta, yksilöpsykologisesta eetoksesta sekä vallan ja yhteiskunnallisten erontekojen mekanismeista. Vierailijoina tutkija Tuija Saresma sekä professori Kristiina Brunila.


Bonusjakso: Opetusministeri Li Anderssonin kommenttipuheenvuoro

Kaikkien koulu? -podcastin bonusjaksossa Opetusministeri Li Andersson kommentoi sarjassa käytyjä teemoja kuten koulutuksen eriytymistä ja kertoo millaisin tavoin koulutusjärjestelmän yhdenvertaisuutta pyritään edistämään.


Kommenttipuheenvuoro 1. jaksoon:
Laura Eklund Nhaga


Kommenttipuheenvuoro 3. jaksoon:
Greta Secka


Tässä sarjassa

Kaikkien koulu? -podcast-sarjan on toimittanut Mona Eid ja editoinut Emil Johansson. Sarjan visuaalinen ilme on Caroline Suinnerin käsialaa.

Sarja on toteutettu Koneen Säätiön ponnistusrahalla.

Lue lisää


Kirjoittaja Yilin Man essee yhteyden löytämisestä diasporaan lukijuuden ja verkon kautta.

Missä määrin digitalisaatio voi edistää tai heikentää yhteiskunnallista osallistumista ja yhdenvertaisuutta?

Kuraattori Jonni Korhosen kaksiosainen teoskokonaisuus nautinnon löytämisestä koronan aikana.