Keitä ovat todelliset influencerit?

 
 
IMG_4911-1+kopio.jpg

Viime viikonvaihteessa ruskeaa instaa ravisteli tapaus, jossa itseään Instagram-tilillään unelmalähettilääksi, bloggariksi, tv-persoonallisuudeksi, influenceriksi ja kulmakarvamuotoilijaksi tituleeraava, mutta itse asiassa ennemmin kahdesta Temptation Island -tuotantokaudesta (ilmeisesti joillekin) tuttu Eveliina Uosukainen käytti n-sanaa mainostaessaan kosmetiikkamerkki Swiss Clinicin itseruskettavaa voidetta. Selfie-video on sittemmin poistettu, ja Uosukainen on pahoitellut sanavalintaansa, jonka ei ollut tarkoitus loukata ketään vaan mystisesti viitata häneen itseensä, valkoiseen naiseen.

 

Minä toivon, että tästä alkaa keskustelu. Mutta ei “kuka saa tai ei saa käyttää n-sanaa” -keskustelu vaan keskustelu siitä, keitä ovat tämän tapauksen todelliset influencerit.

 

Me kaikki tiedämme, että monet, monet valkoiset ihmiset ja ei-mustat pocit käyttävät n-sanaa sekä vitsikkään kasuaalissa että tarkoituksellisen rasistisessa mielessä, niin eri- kuin yhtäaikaisesti, pääasiassa silloin kun paikalla ei ole mustia ihmisiä – mikä osoittaa, että me tiedämme varsin hyvin, ettei tällainen toiminta ole okei. Keskustelun ja ongelman ei pitäisi syntyä vasta siinä vaiheessa, kun joku meistä käyttää sanaa a) mustien ihmisten seurassa, b) julkisesti ja etenkin c) kun kriittisen palautteen käsittely menee mönkään.

 

Uosukainen hoiti asian blokkaamalla kommentoijat ja vaihtamalla tilinsä yksityiseksi. Hänellä on tietenkin kaikki oikeus maailmassa tehdä niin, mutta hyvää kuvaa se ei anna hänen taidoistaan viestijänä, minkä luulisi olevan hallussa, jos ammattina on kirjoittaminen ja vaikuttaminen somessa.

 

Itseruskettavan voiteen tarjonnut Swiss Clinic puolestaan reagoi asiallisesti pahoittelemalla, tiedottamalla että oli tapahtunut kommunikaatiokatkos ja että he eivät olleet nähneet videota ennen sen julkaisemista, irtisanoutumalla rasistisesta kielenkäytöstä ja lopettamalla yhteistyön Uosukaisen kanssa välittömästi. Selkeää, suoraselkäistä, ammattimaista.

 

Siksi on tärkeää huomata,
keitä tapauksen Uosukainen
todelliset influencerit olivat.

 

Minua jäi vaivaamaan, mitä Swiss Clinic oikein kuvitteli tapahtuvan? Tismalleen näin käy, kun ostaa mainostilaa ihmiseltä, jonka “Kiitollisuus”-aiheinen postaus alkaa lauseella “*Sisältää mainoslinkkejä” ja joka kehottaa seuraajiaan nauramaan yhtä usein kuin hengittämään. Miten se on fysiologisesti mahdollista on minulle vähintään epäselvää, mutta Eveliina onkin unelmalähettiläs, joka kertoo minulle bloginsa biossa kuin mikäkin Martin Luther King, Jr., että:

 

autan sinua saavuttamaan unelmasi. Taon sinuun rohkeutta elämänmuutokseen ja innostan sinua elämään omannäköistä unelmiesi elämää. Autan sinua valjastamaan sisäisen palosi ja potentiaalisi voimaksesi unelmiesi saavuttamiseen. Haluan myös omalla esimerkilläni inspiroida ja tarjota sinulle uusia näkökulmia löytääksesi sen, mitä elämältäsi haluat.

 

Millä meriiteillä ja mandaatilla hän näin tekee, ei käy ilmi. Sitä paitsi, minä tiedän mitä elämältäni haluan. Haluan että ihmiset, joille n-sana ei kuulu, lakkaavat käyttämästä sitä. Haluan myös, että ihmiset, joilla on, kuten Uosukaisella, lähes 24 000 seuraajaa Instagramissa, käyttävät sitä edes aika ajoin johonkin muuhunkin kuin kännykänkuorien kauppaamiseen ja täytekakkuarvontoihin. Ei, ihan koko ajan ei kukaan jaksa olla woke ja kaikki me haluamme elää kapitalismin hellässä huomassa (minä ainakin, ja häpeilemättä), mutta uskon, etteivät brändit katsele kauaa tällaista menoa. Siinä missä some- influencereiden feedit ovat olleet brändeille jo muutaman vuoden ajan perinteistä mediaa nopeampia, halvempia ja helpompia mainostiloja, ehkä nyt aletaan ymmärtää, että lopullinen hinta voi kohota kohtalokkaaksi, kun kaiken maailman kahden pennin tubettajat aiheuttavat brändin maineelle pysyvää vauriota ajattelemattomilla, ammattitaidottomilla, rasistisilla ulostuloillaan.

 

Tismalleen näin tapahtuu maassa, joka ei ymmärrä tuon taivaallista siitä, mitä valkoisuus ja ei-musta pocius ja sen implikaatiot ovat. Maassa, joka ei edelleenkään pidä poceja lukutaitoisina, mediaa kuluttavina, potentiaalisina asiakkaina (vaikka toki itseruskettavan kohdalla jälkimmäinen lienee ihan totta).

 

Vaikka olenkin vanhanaikainen mediaihminen, ja pidän siitä, että printti, verkko, journalistinen sisältö ja mainos pysyttelevät pääasiassa omissa karsinoissaan, ymmärrän kyllä, että tämä on nyt sitä nykyhetkeä ja influencerit ovat tärkeitä ajalle, jossa etenkin nuorille esittämäni rajanvedot ovat toissijaisia ja netti saumaton osa elettyä todellisuutta ja kuluttajuutta.

 

Siksi on tärkeää huomata, keitä tapauksen Uosukainen todelliset influencerit olivat. Heitä olivat kaikki ne pocit, pääasiassa mustat someihmiset kuten stailisti Patisse A Lody, tanssija-koreografi Latisha Allendj Sophia Wekesa, räppäri Pastori Pike, aktivisti Delfin Idänpään-Heikkilä ja somehahmot Fatima Hussein ja Elvira Siku, vain muutamia mainitakseni, jotka käyttivät vapaa-aikaansa ottaakseen reaaliajassa kantaa tapaukseen, ja etenkin antoivat energiaansa selittääkseen mikä siinä oli ongelmallista ja miten ihmisten tulisi toimia. He ovat todellisia influencereita tässä skenaariossa ja heidän pitäisi saada tuntuva korvaus työstään, totesi Instagramissa myös Ruskeiden Tyttöjen markkinoinnista ja liiketoiminnasta vastaava Jasmina Amzil.

 

Tässä yhteiskunnallisen keskustelun hetkessä some-vaikuttajan tittelin ansaitsemiseksi ei pitäisi enää riittää se, että ottaa kuvan aurinkolaseistaan pöydällä tai risotosta yläviistosta – tarvitaan myös tiedostavuutta, viestintätaitoja, vastuullisuutta ja älyä.

 

 

Pääkirjoitus on päätoimittaja Koko Hubaran kolumni, joka ilmestyy silloin kun hän ehtii sitä kirjoittaa.