Home / OnlyFans seksityöläisten tasa-arvon edistäjänä?

OnlyFans seksityöläisten tasa-arvon edistäjänä?

OnlyFans kohahdutti elokuussa kieltämällä pornografisen sisällön julkaisun ja myynnin alustallaan. Pian alusta peruikin päätöksensä. Voimauttaako vai hyperseksualisoiko sivusto sille sisältöä tuottavia QTBIPOC-seksityöntekijöitä? Kokemuksensa alustasta jakaa suomalais-kanadalainen Keniya, joka ehti toimia noin puolentoista vuoden ajan sisällöntuottajana OnlyFansissa.

 

Teksti: Alice Jäske
Kuvat: Tailo A. Neri
Lokakuu 5, 2021

OnlyFans oli kaikkien huulilla viimeistään silloin, kun Beyonce mainitsi sivuston hänen ja Megan Thee Stallionin “Savage”-biisin remixissä viime joulukuussa. Selainpohjaisen sivuston suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisen vuoden aikana ja OnlyFansin povataan muuttavan sosiaalisen median toimintalogiikkaa

Sivusto tunnetaan parhaiten aikuisviihdesisällöstään. OnlyFansissa sisällöntuottajat  tarjoavat maksua vastaan esimerkiksi seksuaalista sisältöä, ja yhtiö ottaa myyjän tuloista noin 20 prosentin osuuden. Moni seksityöntekijä onkin pitänyt sivustoa toimivana alustana itselleen, koska se antaa heille enemmän autonomiaa esimerkiksi tarjoamiensa palveluiden ja tulojensa määrittelyn suhteen. Toisaalta OnlyFansia kohtaan on esitetty myös paljon kritiikkiä liittyen sisällöntuottajien turvallisuuteen ja henkiseen hyvinvointiin. 

Sivustosta on käyty paljon keskustelua myös Suomen mediassa, jossa useimmat jutut ovat keskittyneet sekä tunnetumpien tekijöiden, kuten yrittäjä Iris Flinkkilän että “tavallisten naisten” ympärille. Kesäkuussa Helsingin sanomien artikkelissa avattiin myös kuluttajan käyttökokemusta ja sitä, kuinka OnlyFans mahdollistaa “eettisen pornon” ostamisen. 

Viimeisin keskustelu OnlyFansista käytiin elokuun puolivälissä, kun sivusto päätti sijoittajiinsa ja maksujen välityspalveluihin vedoten kieltää pornografisen sisällön julkaisun ja myynnin sivustollaan. Moni kritisoi sivuston hylkäävän menestyksensä saavutettuaan seksityöntekijät, joiden avulla sivusto alunperin nousi suosioon. Lopulta, viisi päivää ilmoituksensa jälkeen yhtiö tiedottikin vetävänsä takaisin kieltopäätöksensä tukeakseen “moninaista sisällöntuottajayhteisöään”. 

Onko OnlyFans siis tasa-arvon edistäjä seksityön parissa vai jotain muuta? Miltä sivusto ylipäänsä näyttää QTBIPOC-identifioituvan seksityöntekijän silmin?

OnlyFans-tilinsä hiljattain sulkenut suomalais-kanadalainen Keniya (@originalaquarius), 25, ehti tuottaa sisältöä alustalle melkein kahden vuoden ajan. Hän identifioi itsensä queeriksi, mustaksi ja nonbinäärikseksi, ja käyttää itsestään pronomineja she/them. OnlyFansin pariin Keniya löysi ystäviensä suosituksen kautta. Sitä ennen Keniya oli tehnyt seksityötä satunnaisesti strippiklubeilla siitä lähtien, kun täytti 18 vuotta. 

“Aloitin sisällöntuottamisen puhtaasti taloudellisista syistä. Pandemian vuoksi työni baristana loppui ja pohdin muita vaihtoehtoja työnteolle. Muutamat ystävistäni tienasivat hyvin OnlyFansin avulla ja he rohkaisivat minuakin perustamaan tilin. Muistan ajatelleeni, että pidän nudejen ottamisesta ja jos voisin sen avulla tienata, niin miksipäs ei”, Keniya muistelee.

“Se oli varmasti paras päätös, jonka olen taloudellisesti tehnyt. Olen maksanut OnlyFansin avulla käytännössä kaiken viimeisen puolentoista vuoden aikana. En ikinä ajatellut, että viime vuosi olisi se vuosi, jona voin kutsua itseäni yrittäjäksi ja tehdä töitä itselleni. Se on tuntunut erittäin voimauttavalta.”

“Ruudun tuoma etäisyys voikin toimia Keniyasta tärkeänä suojaavana tekijänä marginalisoiduille kehoille, jotka saattavat joutua epämukaviin tilanteisiin esimerkiksi ennakkoluulojen tai eksotisoinnin vuoksi.”

Itsemäärittelyn ja autonomian tärkeys korostuvat

Keniya puhuu työstään OnlyFansista seksityönä. Hänen sisältönsä muodostui pääasiassa alastonkuvista ja videoista, joita hän julkaisi faneilleen noin kerran viikossa.

“Jotkut kutsuisivat tuottamaani sisältöä ehkä pehmopornoksi. Itse en halunnut määritellä sitä niin, sillä liitän pornoon sanana vahvasti male gazen ja miesten halujen tyydyttämisen. Koin ennemmin tekeväni tantrista taidetta, jossa sain olla autenttisesti oma itseni, sillä rakastan omaa vartaloani ja sen näyttämistä”, määrittelee Keniya.

“Se onkin OnlyFansin hyvä puoli, että voi itse määritellä mitä haluaa sisältönsä olevan. Jos tekijä haluaa kutsua sisältöäsi pehmopornoksi, niin olkoon se sitä. Jos se on hänelle taidetta, niin se on myös okei. Se voi kirjaimellisesti olla mitä tahansa haluaa sen olevan.” 

Keniya pitää edelleen lopettamisestaan huolimatta OnlyFansia hänelle sopivimpana alustana seksityöhön, sillä sivusto mahdollistaa tietynlaisen autonomian ja valinnanvapauden. Hän vertaa OnlyFansia esimerkiksi työskentelyynsä strippiklubilla, jossa Keniya ei pitänyt jäykistä aikatauluista eikä siitä, että asiakkaat pystyivät koskettelemaan häntä. Ruudun tuoma etäisyys voikin toimia Keniyasta tärkeänä suojaavana tekijänä marginalisoiduille kehoille, jotka saattavat joutua epämukaviin tilanteisiin esimerkiksi ennakkoluulojen tai eksotisoinnin vuoksi. 

“OnlyFansissa sain tuottaa sisältöä kotini seinien suojasta omassa aikataulussani ja valita omat hintani”, Keniya kiteyttää. 

Marginalisoidun kehon narratiivin luominen omin ehdoin

Miksi OnlyFans on tärkeä alusta juuri QTBIPOC-seksityöntekijöille? 

Keniya nostaa esiin kaksi asiaa. Hänen mielestään oleellista on ensinnäkin se, että OnlyFans tasa-arvoistaa mahdollisuuksia tuottaa itsenäisesti seksuaalista sisältöä: riittää, että on täysi-ikäinen ja omistaa joko älypuhelimen tai tietokoneen. Tämä on hänestä erittäin tärkeää etenkin näkyvään vähemmistöön kuuluville, sillä rakenteellinen syrjintä voi vaikeuttaa heidän työmahdollisuuksia yhteiskunnassa muuten. 

“Ennen OnlyFansia monet ystäväni tekivät kahta tai jopa kolmea työtä maksaakseen vuokransa.”

Toiseksi Keniya nostaa mahdollisuuden tuoda kehoaan esiin omilla ehdoilla.

“Koen OnlyFansin olevan voimauttava nimenomaan marginalisoiduille kehoille, sillä kehomme eivät usein näy valtamediassa. Nyt OnlyFansin kautta saamme luoda omaa narratiiviamme. Me saamme ilmaista itseämme juuri kuten haluamme”, sanoo Keniya. 

“Minulle on tärkeää luoda narratiivia, jossa minua ei nähdä objektina. Sen vuoksi jaoin tietoisesti faneilleni tärkeitä hetkiä elämästäni. Kysyin esimerkiksi heidän mielipidettään uudesta kampauksestani sekä kerroin heille ensimmäisenä opiskelupaikastani. Tällä tavalla halusin viestiä olevani ihminen ruudun takana aivan kuten hekin, ja uskon sen itse asiassa pitäneen fanini lojaalina minulle.” 

Keniya halusi luoda nimenomaan vuorovaikutussuhteen tukijoihinsa. Suhteen, jossa molemmat osapuolet antavat toisilleen. Keniya kokee tärkeäksi sen, että hänen marginaaliin kuuluva kehonsa sai niin paljon rakkautta faneilta ja sen voimin hän tuotti lisää sisältöä heille.

“OnlyFans antoi minulle niin paljon itsevarmuutta. Aluksi ajattelin, etten varmaan edes saisi paljoa faneja. Sain rakkautta paljon enemmän kuin olisin koskaan osannut odottaa ihmisiltä, joita en edes tunne. Tunnen syvää kiitollisuutta heitä kohtaan”, Keniya summaa. 

KuvitusTailoNeri.jpg

“Toivon, että OnlyFans-tilini avulla fanini saivat työkaluja puhua kunnioittavasti marginalisoiduista kehoista.”

Representaation puute vaikeuttaa marginalisoiduista kehoista puhumista

OnlyFans ei kuitenkaan ole sivustona täysin ongelmaton. Sivustolla on julkaistu sisältöä alaikäisistä ja sen on arveltu voivan mahdollistaa ihmiskaupan jopa tehokkaammin kuin muu pornoteollisuus, sillä valvovia silmiä on vähemmän. Iso osa ongelmista liittyykin siihen, kuinka huterasti OnlyFans todentaa sisällöntuottajansa henkilöllisyyden. Lisäksi sisällöntuottajien kuvia on helppo vuotaa sivuston ulkopuolelle, sillä moderaattoreita ei ole tarpeeksi. Myös Keniya kertoo kuviensa vuotaneen sivustolta. 

QTBIPOC-seksityöntekijöiden on raportoitu olevan haavoittuvaisemmassa asemassa aikuisviihdealalla. Rodullistamisprosessin ja yhteiskunnan vallitsevien normien vuoksi ruskeita ja mustia queer-kehoja usein alistetaan ja eksotisoidaan. Tämä tarkoittaa sitä, että niihin esimerkiksi liitetään erilaisia stereotypioita, kuten hyperseksuaalisuus. Voiko marginalisoitujen henkilöiden tuottama sisältö OnlyFansissa toisintaa tällaisia rakenteita ja siten ylläpitää kehojen yliseksualisointia yhteiskunnassamme?  

“Totta kai tiedostan, että marginalisoidut kehot on yliseksualisoitu, ja seksualisointi jatkuu myös OnlyFansissa. Välillä jotkut fanieni kommenteista ovat eksotisoivia ja ignorantteja. Toivon kuitenkin, että OnlyFans-tilini avulla fanini saivat työkaluja puhua kunnioittavasti marginalisoiduista kehoista heidän nähdessään minun rakastavan omaa kehoani ja kohtelevan sitä hyvin. Uskon heidän myös halunneen puhua minulle kunnioittavasti, kun he näkivät minut objektin sijaan omat rajansa tietävänä ihmisenä.”

Selkeät rajat auttavat OnlyFansissa

Rajat olivat Keniyan mukaan yksi tärkeimmistä asioista hänelle sisällöntuottajana. Keniyan OnlyFans-profiilissa luki, kuinka usein kuvia julkaistaan, millainen käytös ei ole sallittua ja mitä sääntöjen rikkomisesta seuraa. Pelisäännöillä hän halusi selkeyttää työnsä sisältöä niin itselleen kuin mahdollisille faneille.

“Jotkut asiakkaat luulivat voivansa ostaa minut ja sen jälkeen kohdella minua kuten haluavat, aivan kuin olisin tuote kaupassa. Mutta ei se niin mene - he eivät olisi voineet koskaan ostaa minua, varsinkaan kunnioitustani heitä kohtaan. Tämän vuoksi rajat ovat kaikki kaikessa”, hän muistuttaa.

Keniya korostaa myös rajojen vetämistä omalle ajankäytölle OnlyFansissa. Hän kertoo oppineensa kantapään kautta, ettei hänelle tehnyt hyvää yrittää julkaista kuvia joka päivä ja vastata niiden siivittämään viestitulvaan. Keniya kannustaa pohtimaan rohkeasti OnlyFansin varjopuolia, jotta niihin osaa suhtautua ikävämpien tilanteiden sattuessa. 

“Kun tiedostaa riskit ja vetää itselle sopivat rajat, voi OnlyFans-tilin ylläpitäminen olla aidosti positiivinen ja voimauttava kokemus, mitä se oli minulle. Itse esimerkiksi julkaisin aina vain sisältöä, joka sai puolestani myös vuotaa OnlyFansin ulkopuolelle, koska niin voi todella käydä ja kävikin. Jos joku tulevaisuudessa näyttää kuvaani kysyen olenko minä kuvassa, voin ylpeästi varmistaa asian ja miettiä samalla, kuinka hyvältä näytänkään!”


KirjoittajakuvaAliceJäske

Alice Jäske, (she/her) on kirjoittaja, kasvatustieteilijä ja teehifistelijä. Jäske suhtautuu intohimoisesti tv-sarjamaratooneihin, yllätyssynttäreiden järjestämiseen ja yhdenvertaisemman yhteiskunnan edistämiseen.

Read More


Essee: Rakkaudesta

Kirjoittaja, näyttelijä ja aktivisti Laura Eklund Nhaga kysyy esseessään, mitä muita vaihtoehtoja on, kuin kulttuurimme pakkomielteinen suhde romanttiseen, seksuaalisesti aktiiviseen rakkauteen?

Sensual Awakening

Helsinkiläinen musiikkialan ammattilainen Melina Korvenkontio kuratoi sinulle soittolistan.

Pakina: Keskiluokkafetissi

Homomiesten seksuaaliset fantasiat mielletään julkisessa keskustelussa monesti tabuiksi. Mutta entä niistä fantasioista kaikista vaietuin: (hetero-)normatiivinen keskiluokkaisuus?